Samenvatting
Samenvatting
De woningmarkt blijft zich positief ontwikkelen. Eind 2016 worden op basis van de nieuwe Woonvisie prestatieafspraken met woningcorporaties gemaakt. Het is onzeker of de corporaties voldoende investeringsvermogen hebben voor de gemeentelijke ambities. De nieuwe Omgevingswet zal naar verwachting een complexe verandering voor de organisatie betekenen.
De pilot Cityline is medio december 2015 gestart. In 2017 zal naar verwachting het bestek voor het publiek vervoer op de markt komen. De fiets zal een nog belangrijkere rol in het verkeer krijgen.
Door de bezuiniging is de beeldkwaliteit verlaagd. Hierbij is echter onvoldoende rekening gehouden met de afspraken die voor 2016 met de ISD en Alescon zijn gemaakt. Er is budget en werk beschikbaar van circa € 1 miljoen. Om te kunnen voldoen aan die de afspraken is er een aanvullend budget van € 0,5 miljoen nodig.
In januari is door de raad een avond over duurzaamheid georganiseerd. Duurzaamheid heeft veel raakvlakken met andere beleidsdomeinen, daarom onderzoeken we de mogelijkheid om duurzaamheid als overkoepelend beleidsthema te definiëren. In de Woonvisie en in de nota Mobiliteit worden de beleidsdoelstellingen voor duurzaamheid al opgenomen. Er is extra inzet nodig in 2016 voor het project zonneleningen en er komt een vooraankondiging voor extra inzet in 2017. In mei 2016 wordt gestart met het omgekeerd inzamelen van huishoudelijk afval.
Waar staan we nu en wat passen we aan
Woningbouw, woonplan en ruimtelijke ordening
De woningmarkt blijft zich positief ontwikkelen. Assen maakt maximaal gebruik van de kansen die dat biedt. Zo worden op de locaties Witterstraat, Kloosterveste en De Hoekbree vrije kavels op de markt gebracht. Hiervoor bleek grote belangstelling tijdens de beurs Bouwplan eind januari. Verder maken we haast met onder andere de ontwikkeling van de binnenstedelijke locatie Veemarktterrein.
Openbare ruimte
De inzet van medewerkers van Alescon en van de Meewerkers heeft een positief effect op de beeldkwaliteit in de stad.
Bereikbaarheid, verkeer en vervoer
De eerste resultaten van de studie Fietssnelweg Assen - Groningen worden rondom de zomer van 2016 verwacht.
De pilot Cityline is medio december 2015 gestart. Hiermee hebben we nog steeds een vorm van stadsvervoer. Eind 2016 wordt beoordeeld of de pilot in 2017 wordt doorgezet. Een voldoende aantal reizigers is hierbij een belangrijke voorwaarde.
Duurzaamheid
In januari is door de raad een avond over duurzaamheid georganiseerd. Daarin is de Klimaatmonitor gepresenteerd en is gediscussieerd aan de hand van stellingen. Duurzaamheid heeft veel raakvlakken met andere beleidsdomeinen, daarom onderzoeken we de mogelijkheid om duurzaamheid als overkoepelend beleidsthema te definiëren. In de Woonvisie en de nota Mobiliteit worden de beleidsdoelstellingen voor duurzaamheid al opgenomen. Het energieverbruik in woningen en door auto’s zorgt elk geval voor een derde deel van het totaalverbruik in Assen.
We zien veel initiatieven in de samenleving op dit gebied en hebben extra aandacht voor verankering in de samenleving.
Welke beleidsontwikkelingen voorzien we voor 2017
Woningbouw, woonplan en ruimtelijke ordening
Eind 2016 worden op basis van de nieuwe Woonvisie prestatieafspraken met woningcorporaties gemaakt. Het is onzeker of de corporaties voldoende investeringsvermogen hebben voor de gemeentelijke ambities met betrekking tot beschikbaarheid, betaalbaarheid en kwaliteit/duurzaamheid van de kernvoorraad sociale huurwoningen. Dit kan aanleiding geven voor nieuw gemeentelijk initiatief. De mogelijkheid van circulair bouwen wordt onderzocht.
De nieuwe Omgevingswet zal naar verwachting een complexe verandering voor het functioneren van de organisatie betekenen. Daarom wordt hier dit jaar en komende jaren stevig op ingezet, zodat onze organisatie bij inwerkingtreding van de wet is voorbereid. Wij zullen ook de raad hierbij betrekken.
Bereikbaarheid, verkeer en vervoer
In 2017 zal naar verwachting het bestek voor het publiek vervoer op de markt komen.
De fiets draagt bij aan thema’s als duurzaamheid en gezondheid en zal een nog belangrijkere rol in het verkeer krijgen.
Wat zijn de financiële vooruitzichten
Openbare ruimte
Met ingang van de begroting 2015 is een bezuiniging van € 1,5 miljoen op het budget beheer openbare ruimte (BOR) doorgevoerd. Hiertoe is de beeldkwaliteit van de openbare ruimte naar beneden bijgesteld. De uitvoeringsprogramma’s zijn aangepast, zodat de openbare ruimte op het aangepaste kwaliteitsniveau wordt beheerd.
In de praktijk betekent deze verlaging een vermindering van handmatige werkzaamheden. Met name voor deze werkzaamheden worden de Meewerkers/WSW-medewerkers ingezet. Naar nu blijkt, kan hierdoor niet meer volledig aan de sociaal-maatschappelijke verplichting voor wat betreft WSW (circa 70) en Meewerkers (80 – 100) worden voldaan.
Deze ontwikkeling is bij de collegebesprekingen rondom de Begroting 2016 als ongewenst onderkend.
In strikte zin is een ophoging van het budget nodig om 150 tot 170 medewerkers (WSW + Meewerkers) werk in het beheer van de openbare ruimte te geven. In de begroting van de ISD is reeds rekening gehouden met de lagere uitkeringslasten. De extra werkzaamheden geven een plus op het afgesproken minimum kwaliteitsniveau van de openbare ruimte.
Om aan de op dit terrein rustende sociale opgave te kunnen blijven voldoen is herstel van budgettaire ruimte noodzakelijk. Daartoe is bij de begroting 2016 een eerste stap gezet door het bestaande budget met € 0,3 miljoen te verhogen. Inschatting op basis van de huidige inzichten is dat er, om de sociale opgave op dit terrein naar behoren in te kunnen invullen, voor dit doel in totaal nog € 0,5 miljoen aanvullend benodigd is.
Duurzaamheid
Er is in 2016 extra inzet nodig voor het project zonneleningen, dit leidt tot een uitzetting van het budget en een vooraankondiging voor extra inzet in 2017.
In mei 2016 start het omgekeerd inzamelen van huisafval. De voordelen hiervan worden verrekend met de afvalstoffenheffing.
Binnen het TT-overleg is een convenant afgesloten om geluidshinder te beperken. Een van de maatregelen is om een geluidsscherm te plaatsen over de fietstunnel Veenkampen. Voor de nog ontbrekende dekking van
€ 150.000 is binnen de begroting 2016 ruimte vrijgemaakt.
Bereikbaarheid, verkeer en vervoer
Voor de pilot Cityline (publiek vervoer) in Assen is een BDU-bijdrage (BDU: Brede Doel Uitkering) van de provincie Drenthe ontvangen. Daarnaast draagt het Openbaar Vervoerbureau Groningen Drenthe financieel bij aan de pilot.
Voor de herinrichting van het busknooppunt Marsdijk samen met het auto-/fietsparkeren is een BDU-bijdrage van de provincie Drenthe beschikbaar gesteld.