02. Werken in Assen
Samenvatting
Samenvatting
Ondanks een licht economisch herstel in Noord-Nederland en een verwachte toename van de werkgelegenheid, verwachten we dat de klantaantallen van de sociale dienst (Werkplein Drentsche Aa in oprichting) zullen toenemen. Dit is het gevolg van nieuwe klantgroepen als vluchtelingen en mensen met een beperking. De nieuwe Participatiewet heeft gevolgen voor de dienstverlening van een aantal uitvoeringsorganisaties.
De economische projecten lopen volgens plan met accentverschuivingen die te maken hebben met bijstelling op de focus of specifieke aanpak. De realisatie van de FlorijnAs verloopt volgens plan.
Waar staan we nu en wat passen we aan
Werkgelegenheid
Op basis van de publicaties van het Centraal Planbureau (CPB) en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) verwachten wij de komende jaren enig herstel van de arbeidsmarkt.
De verwachte groei van de economie ligt net onder de 2%. Het gevolg is dat de groei van het aantal banen van werknemers voor het eerst in jaren boven de 100.000 uitkomt.
Bij een aantrekkende economie neemt de werkgelegenheid toe en daalt het aantal inwoners met een uitkering. In het noorden duurt het langer voordat de groei op gang komt en het herstel van de crisis merkbaar is.
Ook moet rekening worden gehouden met de volgende ontwikkelingen:
• Door de wetswijziging vanaf 1 januari 2015 komen inwoners die functioneel beperkt zijn niet meer in aanmerking voor de WAJONG of WSW.
• Het aantal statushouders dat de komende jaren een extra druk zal gaan leggen op de gemeentelijke begroting. De besprekingen tussen de VNG en het ministerie over financiële compensatie zijn gaande. De uitkomst is nog onbekend.
• Door de doorgaande automatisering blijft de arbeidsmarkt veranderen (waaronder robotisering).
Kortom: de verwachting is dat klantenaantallen van de ISD, ondanks een groeiende economie, zullen toenemen.
De effecten van de toenemende arbeidsmarkt zullen mogelijk als na-ijlend effect pas in 2017 merkbaar zijn. Wij blijven de ontwikkeling omtrent het aantal bijstandsgerechtigden nauwlettend volgen.
WPDA (Werkplein Drentsche Aa)
WPDA gaat eind 2016 inhuizen in het stadhuis in Assen.
In de kadernota Participatiewet, ‘Participeren de norm, werk het doel’, is aangegeven dat er wordt toegewerkt naar één uitvoeringsorganisatie. In 2016 zijn daartoe de vervolgstappen gezet met de omvorming van de Intergemeentelijke Sociale dienst Aa en Hunze, Assen en Tynaarlo naar een nieuwe organisatie waarin ook onderdelen van Alescon zijn opgenomen. Na het bedrijfsplan, dat met de drie Drentsche Aa-gemeenten, Alescon en de ISD is opgesteld, zijn de kaders uitgewerkt in een nieuwe gemeenschappelijke regeling en een prestatieovereenkomst. Hiermee geven de gemeenten ook invulling aan de sturings- en verantwoordingstaak (‘governance’). De concepten zijn ter advisering voorgelegd aan de adviesraden en de raad is hierover geïnformeerd.
Binnen het programma Wonen wordt in het beheer van de openbare ruimte de sociale doelstelling ingevuld om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt te ontwikkelen en werkervaring op te laten doen. Dit betreft circa 80 Mee-werkers en via Alescon circa 62 Wsw-ers (Wet Sociale Werkvoorziening).
Alescon
De voorgenomen ontvlechting van Alescon is complex, door de diverse onderdelen van de dienstverlening, de aanwezigheid van joint ventures en de beperkte rol die Alescon heeft bij de uitvoering van de Participatiewet (nieuw beschut werkplekken en werkleeromgeving). Over de financiële gevolgen maken wij ons zorgen. Op dit moment zijn wij bezig deze in beeld te brengen voor de zes gemeenten die de gemeenschappelijke regeling (GR) vormen.
Economische ontwikkeling en innovatie
De voorgenomen activiteiten voor economische ontwikkeling en innovatie lopen volgens plan. Er zijn ten aanzien van onze inzet op sensortechnologie twee nieuwe ontwikkelingen:
Het Hanze Institute for Engineering (voorheen Hanze Institute of Technology) heeft bij ons en bij de provincie Drenthe een alternatieve invulling van de kenniscampus voor sensortechnologie voorgesteld. Het wil met bedrijven en het TT Institute een innovatie- en leer-werkplaats gaan oprichten met als thema ‘smart mobility’. De Health Hub in Roden en Entrance in Groningen zijn voorbeelden van succesvolle innovatie- en leer-werkplaatsen. De komende maanden onderzoeken wij met de Hanzehogeschool en de provincie de haalbaarheid van dit concept in Assen. Het thema ‘smart mobility’ sluit goed aan bij het profiel van Assen op de TT, Sensor City en het sensorcircuit.
De verwachtingen over het genereren van eigen inkomsten door Sensor City met verwerving van projecten en commerciële dienstverlening moeten worden bijgesteld: de verwerving van eigen inkomsten blijft in de praktijk achter. Begin 2016 heeft de Raad van Toezicht van Sensor City een onderzoek laten uitvoeren naar de toekomst en verdienmodellen op het sensornetwerk. De uitkomsten van het onderzoek kunnen gaan leiden tot aanpassingen in de organisatie en focus van Sensor City. De komende maanden gaan we met de provincie Drenthe de focus herzien voor Sensor City en een aanpak voor projectverwerving uitwerken. Wij hebben met de raad een evaluatie over het sensorcluster inclusief Sensor City afgesproken. Bij deze evaluatie (najaar 2016) komen wij met voorstellen over een herziene focus en aanpak voor Sensor City.
Voor de REP-middelen (Regionaal Economisch Programma) is in totaal ruim € 6 miljoen beschikbaar. Naast dit bedrag is er € 10 miljoen aan co-financiering nodig van ons als gemeente en derde partijen. De verdeling hiervan is: € 1,8 miljoen gemeente, € 1,8 miljoen provincie, € 7 miljoen van ondernemingen en kennisinstellingen. Op de inzet van de REP-middelen zijn specifieke voorwaarden van toepassing. Wij gaan met de beheerder van de REP-middelen, de provincie Drenthe, in overleg om te kijken of de voorwaarden versoepeld kunnen worden en we de middelen kunnen inzetten voor: realisatie van de uitvoeringsagenda binnenstad, ontwikkeling en uitvoering van projecten op het gebied van onder andere zorg en veiligheid op ons sensornetwerk, duurzaamheidsprojecten, ijsbaan en upgrading van het TT-circuit.
Wat zijn de financiële vooruitzichten
Werkgelegenheid
Vanaf 1 januari 2015 wordt het BUIG-budget (het budget om uitkeringen te verstrekken) landelijk verdeeld volgens een nieuw verdeelmodel. Hiermee kunnen volgens het Rijk de noodzakelijke kosten beter worden ingeschat. Zoals bij de behandeling van de Begroting aangegeven, is de gemeente Assen als gevolg hiervan geconfronteerd met een teruggang van het BUIG-budget. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft het voorlopige BUIG-budget voor 2016 op 4 december 2015 bekend gemaakt. Dit budget bedraagt € 27 miljoen. Dat is € 650.000 hoger dan begroot. De verwachting is echter dat de lasten ook een stijging zullen laten zien door een toename van het aantal bijstandsgerechtigden door de hiervoor geschetste ontwikkelingen.
Bij Werken in Assen is in de begroting 2016 rekening gehouden met 98 MEE-werkers zoals bij de start van Werkpunt! is afgesproken. De verwachting is nu realisatie van 80 plekken; dit betekent voor het programma Werken een hogere uitkeringslast dan begroot.
Versterking co-financiering regionaal economisch beleid
Met de extra inzet op co-financiering hebben wij reeds enkele projecten dit jaar kunnen ondersteunen met een kleine bijdrage. Wij hebben, samen met de provincie Drenthe, bijgedragen aan de oprichting van een Kredietunie voor Noord-Drenthe en wij co-financieren hiermee onze eigen projecten, zoals het project E-intelligence op het raakvlak van duurzaamheid en economie.