03. Meedoen in Assen
- Samenvatting
- Waar staan we nu en wat passen we aan
- Welke beleidsontwikkelingen voorzien we voor 2017
- Wat zijn de financiële vooruitzichten
- Samenvatting
- Waar staan we nu en wat passen we aan
- Welke beleidsontwikkelingen voorzien we voor 2017
- Wat zijn de financiële vooruitzichten
Samenvatting
Samenvatting
Waar tot nu het accent heeft gelegen op het organiseren van de veranderingen op het gebied van Jeugdhulp en Wmo, kunnen we nu de beweging maken naar transformatie. Daarbij gaat het om de verschuiving van intensieve zorg naar meer lichtere vormen. Waar mogelijk in de vorm van algemene en collectieve voorzieningen. Wij zien hierbij een belangrijke rol weggelegd voor de nieuwe welzijnsorganisatie Vaart Welzijn.
We willen Vaart Welzijn meer centraal stellen in de toegang tot zorg en ondersteuning. Over de toegang ontstaat in de loop van 2016 meer duidelijkheid. Extra activiteiten op het gebied van gezonde leefstijl en preventie van schulden moeten ook bevorderen dat er minder een beroep op intensieve zorg wordt gedaan. Een goede opvang van vluchtelingen en statushouders stelt de Asser samenleving voor een stevige uitdaging. Ook al is de huisvesting geregeld, het gaat er nu om hoe we met elkaar omgaan.
Waar staan we nu en wat passen we aan
Transformatie
De nieuwe taken voor Jeugdhulp, Wmo en Participatiewet zijn ingepast in de gemeentelijke uitvoering. De meeste aandacht ging uit naar de organisatorische en meer praktische aspecten. We raken al met al steeds beter ingeregeld, risico’s zijn onder schot, ingewikkelde casussen worden goed en flexibel opgepakt en de Assense lobby op Beschermd Wonen was succesvol. Het bieden van zorgcontinuïteit was de eerste prioriteit.
Nu ontstaat ruimte voor de transformatieopgaven in het Sociaal Domein, waarbij het gaat om het realiseren van de beweging naar voren. Lichtere zorg waar het kan, intensief waar nodig. Vanuit dit vertrekpunt werken we in 2016 aan de inkoop van Wmo inclusief beschermd wonen en Jeugd voor 2017 en volgende., de her-indicaties, het doorontwikkelen van de Toegang en het beter inzetten van het voorliggend veld.
In de doorontwikkeling van de Toegang wordt gestuurd op intensivering van de samenwerking met de buurtteams en versterking van het voorliggende veld. De toegang voor Jeugdhulp is geïntegreerd in de gemeentelijke dienstverlening. De aansturing van preventie, informatie en advies is overgeheveld naar Vaart Welzijn.
De MO Zaak voert het project her-indicaties Wmo en Jeugdhulp uit. Het project wordt dit jaar afgerond.
Op 1 juli start Werkplein Drentsche Aa, de uitvoeringsorganisatie voor de Participatiewet. Inmiddels is het bedrijfsplan vastgesteld en wordt er gewerkt aan de vorming van de gemeenschappelijke regeling en de prestatieovereenkomst. Vanuit Alescon stromen geleidelijk medewerkers van de werkwinkel in bij Werkplein Drentsche Aa. Hiermee wordt een eerste stap gezet op weg naar één uitvoeringsorganisatie zoals is aangegeven in de Kadernota Participatiewet, ‘Participatie de norm, werk het doel’.
Jeugdhulp
In Drenthe waren minder kinderen in zorg dan van te voren ingeschat. Wel is de intensiteit van geleverde zorg zwaarder. In de raadsmonitor sociaal domein zullen we dit nader specificeren. We werken nu aan de voorbereiding van de inkoop en de verdere uitwerking van onze transformatieopdracht. In 2016-2017 ligt de opgave met name in de verbinding en samenwerking met huisartsen, buurtteams, onderwijs, de Wmo, GGD en Werk en Inkomen.
Veilig Thuis Drenthe (VTD) is voor de twaalf Drentse gemeenten het centrale meldpunt voor advies en meldingen van huiselijk geweld en kindermishandeling. VTD heeft te maken met een forse toename van meldingen. Dit leidt tot capaciteits- en kwaliteitsproblemen. In augustus 2015 heeft de inspectie Samenwerkend Toezicht Jeugd een inspectierapport uitgebracht. Dit heeft geleid tot het opstellen van een verbeterplan. Dat moet leiden tot concrete verbetermaatregelen zodat VTD voldoet aan (wettelijke) voorwaarden, zicht houdt op veiligheid en ervoor zorgt dat acuut onveilige situaties worden opgeheven en voorziet in de voorwaarden voor een verantwoorde uitvoering van de taken.
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)
Op 1 mei 2016 loopt het overgangsrecht af voor veel inwoners die gebruik maken van de Wmo. Zij worden medio 2016 geherindiceerd. We verwachten een daling in het gebruik van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Daarna kunnen we de balans opmaken. Dit betekent dat we in deze Voorjaarsnota nog geen actuele prognose van de uitgaven kunnen geven. Dit gebeurt in de Najaarsnota.
Voor de zomer komen de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en het Centraal Administratiekantoor (CAK) met hun definitieve verantwoording over 2015, voor respectievelijk de persoonsgebonden budgets (PGB’s) (SVB) en de eigen bijdragen Centraal Administratiekantoor (CAK). Daarnaast kunnen zorgaanbieders nog facturen indienen over 2015.
Op het gebied van mantelzorg neemt Vaart Welzijn samen met betrokken partijen respijtzorg onder de loep. Hierbij is aandacht voor het aanbod in Assen, de behoeften van mantelzorgers en de verhouding professioneel versus vrijwillig. Er wordt invulling gegeven aan mantelzorgwaardering en actief ingezet op een groter bereik van mantelzorgondersteuning.
Leefbaarheid en welzijn in wijk en stad
Vaart Welzijn ontwikkelt zich gestaag. Het eerste jaarplan is vastgesteld en is er een stedelijke dekking van de buurtteams. Inmiddels ontstaat er een netwerk met Vaart Welzijn als spil. Beleidsmatig zijn er dwarsverbanden gemaakt. Zo is Vaart Welzijn aangesloten bij Mijn Buurt Assen en bij Gezond in de Stad (GIDS) en wordt het jongerenwerk doorontwikkeld. Met de ketenpartners worden afspraken gemaakt over casusregie.
Mijn Buurt Assen geeft invulling aan publiek-private samenwerking en aan het vormen van een netwerkorganisatie met nieuwe partners die samen verantwoordelijkheid nemen voor de leefbaarheid in Assen. Het programma Mijn Buurt Assen loopt volgens plan. De samenwerking met woningcorporatie Actium leidt tot een grootschalige aanpak van de wijken voor de komende jaren. De gemeente zal daar vanuit de gezamenlijke visie en het wensprogramma een bijdrage aan leveren. Door de combinatie fysiek en sociaal, waarbij bewoners inbreng hebben en ook de buurtteams zijn betrokken, wordt integraal gewerkt aan leefbaarheid in de stad.
STILA, het stimuleringsfonds dat beheerd wordt door bewoners loopt ruim een half jaar. De Factory Outlet Center (FOC)us ligt op het versterken en verbinden van en voor Assenaren. En daarnaast ‘Keep it simple!’ De komende periode wordt gewerkt aan het bereiken van nieuwe doelgroepen in de stad.
Voor wijkgebouwen is een start gemaakt met het beschikbaar stellen van ruimte voor bewonersinitiatieven. Dit krijgt verder vorm in 2016.
Als pilot overheidsparticipatie wordt er op dit moment ruimte geboden in maatschappelijk vastgoed. In de Brunelstraat zijn verschillende maatschappelijke organisaties gehuisvest die niet alleen huur betalen maar ook een actieve rol spelen in en om het pand. Hierdoor blijft het betaalbaar en creëren ze meerwaarde voor elkaar en de buurt. Op korte termijn neemt ook het buurtteam hier zijn intrek.
Sport, gezonde leefstijl
Dit jaar evalueren we het sport en gezondheidsbeleid; de huidige sportnota loopt tot eind 2016. We zijn verplicht iedere vier jaar gezondheidsbeleid vast te stellen. In het kader van het vierjarig landelijk programma Gezond in de Stad (GIDS) werkt Tinten Welzijnsgroep aan een inventarisatie van kansrijke activiteiten. Het doel is het verkleinen van gezondheidsachterstanden door samenwerking met inwoners en lokale partijen. Dit project levert een belangrijke bijdrage aan de transformatie met name het versterken van het voorliggend veld en meer aandacht voor gezonde leefstijl om ziekte en zorgkosten te voorkomen.
Om bewegen en gezonde leefstijl te bevorderen zijn combinatiefunctionarissen binnen Vaart Welzijn actief en is de samenwerking met Buurtteams gestart.
Er wordt gewerkt aan het stimuleren van bewegen in de leefomgeving, bijvoorbeeld met projecten om fietsgebruik te stimuleren en autoverbruik te verminderen. Dit gebeurt in samenwerking met duurzaamheid, mobiliteit, economie en openbare ruimte.
De kunstijsbaan Bonte Wever is definitief gesloten. Particuliere initiatiefnemers werken aan een plan voor het aanleggen van een combinatie van een kunstijsbaan, dagattractie, belevenispark in de toeristische recreatieve zone nabij het TT circuit en de beoogde Factory Outlet Center(FOC) locatie.
Het wielercentrum noord aan de Stadsbroek heeft op 15 april zijn deuren geopend. Assen heeft dan één centrale voorziening voor baanwielrennen, bmx, mtb en wielrennen. In de toekomst is het een Regionaal Trainings Centrum.
Asielzoekerscentrum (AZC)
De ontwikkelingen met betrekking tot het realiseren van het AZC gaan volgens plan. Wij hebben in 2015 contact gezocht met de inwoners van Assen om hun te informeren over de plannen. Wij blijven inwoners ook in 2016 betrekken door samen met het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) open dagen te organiseren. In Assen wordt de discussie over vluchtelingen op een respectvolle wijze gevoerd. Natuurlijk zijn er vragen over wat de komst van vluchtelingen betekent. Het COA gaat hiervoor een overleg organiseren met vertegenwoordigers van bedrijven en direct omwonenden. Het AZC Schepersmaat is iets bijzonders. Wij zijn één van de eerste gemeenten waarbij een kantorencomplex omgebouwd wordt tot AZC. Wij hebben ook plannen om ook andere kantoren te transformeren tot wooneenheden voor statushouders.
Statushouders
De taakstelling voor het huisvesten van statushouders blijft stijgen. Als gevolg hiervan lopen we aan tegen extra kosten voor maatschappelijke begeleiding, huisvesting, bijstand, jeugdzorg, onderwijs en Wet maatschappelijke ondersteuning. De vereniging Nederlandse gemeenten is namens de gemeenten met het Rijk in gesprek over financiële compensatie van deze kosten. In de loop van 2016 verwachten we meer inzicht te krijgen in de hoogte van deze extra kosten en de compensatie daarvan door het Rijk zodat we u daarover in de najaarsnota kunnen informeren.
Schuldpreventie en armoedebestrijding
Schuldhulpverlening
Het aantal cliënten bij de gemeentelijke kredietbank (GKB) fluctueert sterk. Voorheen nam jaarlijks het aantal cliënten in het begin van het jaar fors toe en in de zomermaanden af. Nu schommelt het aantal cliënten het gehele jaar door sterk. Het aantal trajecten Beschermingsbewind neemt gestaag toe terwijl er bij budgetbeheer een geringe daling is. Mogelijk biedt onderzoek naar het bereik en effect van de preventiemiddelen en de inzet van vrijwilligers meer zicht op de oorzaken hiervan. Over de resultaten van het onderzoek wordt de raad per brief geïnformeerd.
In 2016 wordt het beleidsplan schuldhulpverlening herzien. Hierin besteden we aandacht aan onder meer de recente ontwikkelingen in de schuldhulpverlening, de effecten van de marktwerking, de toename van beschermingsbewind en de verschuiving van de preventietaken naar Vaart Welzijn.
Armoedebeleid
Het in november 2015 vastgestelde armoedebeleid is in uitvoering. Subsidies zijn toegekend aan de organisaties die zich inzetten voor de bestrijding van kinderarmoede. De opdracht aan Vaart Welzijn voor de aanpak van betalingsachterstanden is verstrekt. Er is een publiciteitscampagne opgezet om het bereik te vergroten nu we de drempel voor het armoedebeleid verlagen. Tot een inkomen van 120% van de bijstandsnorm komen inwoners in aanmerking. Hulporganisaties hebben hierover meegedacht. Het gebruik van de minimaregelingen wordt gemonitord.
De trend die vorig jaar zichtbaar werd ten aanzien van het grotere beroep op Bijzondere Bijstand zal zich in 2016 voortzetten. Door de groei van het aantal inwoners die onder bewind gesteld (OBS) worden én door de toename van de huisvesting van statushouders zullen we een hoger budget nodig hebben. Het valt moeilijk in te schatten hoe groot die uitzetting zal zijn. Met de GKB en ISD werken we aan een voorliggende voorziening voor OBS om de kosten te dempen. De financiële effecten hiervan zullen niet meteen zichtbaar zijn. Medewerking van de Rechtbank voor die voorziening is overigens nodig. We zetten in op preventie en inzet van de buurtteams, zowel collectief als voor individuele vragen. De GKB voert op dit moment een preventieprogramma uit. De preventietaken verschuiven wel steeds meer naar Vaart Welzijn. De aanpak van betalingsachterstanden is een voorbeeld daarvan. De GKB zal zich daardoor meer richten op de vier kerntaken en de preventie van uitval en recidive tijdens de schuldhulpverleningstrajecten.
Onderwijs & Onderwijshuisvesting
Plateau is per 1 januari 2016 verzelfstandigd in een Stichting. De verzelfstandiging is goed verlopen, alle werkzaamheden zijn zonder onderbreking gecontinueerd.
De huidige projecten op het gebied van onderwijshuisvesting zoals nieuwbouw scholen Kloosterveen, De Atlas, Quintus en MFA Assen – Oost lopen volgens schema.
Met de komst van het AZC in Assen moeten er ook scholen voor primair- en voortgezet onderwijs gerealiseerd worden. Voor primair onderwijs gebeurt dit op het terrein van het AZC. Voortgezet onderwijs wordt in samenhang met de Internationale Schakelklas van het Dr. Nassau College gerealiseerd aan de Merwedestraat 14-16. De informatieavond over de komst van een AZC-school naar de Merwedestraat 14-16 is goed verlopen.
Vanuit het primair onderwijs wordt momenteel onderzoek gedaan naar het opzetten van een Internationale Schakelklas in het primair onderwijs, voor de realisatie hiervan komt mogelijk een huisvestingsvraag richting de gemeente.
Het onderzoek naar de Harmonisatie en de ontwikkeling van de A1-scholen loopt, het rekenmodel is opgeleverd en zal nu in samenwerking met de partners uit het veld worden uitgewerkt.
Maatschappelijke Opvang
In de maatschappelijke opvang zijn de volgende ontwikkelingen afgerond:
De jongerenopvang is begin 2015 verhuisd naar de Lottingstraat. Hierdoor kon de sloop aan de Treubstraat beginnen voor de nieuwbouw van RENN 4. De verbouw van de Lottingsstraat is binnen de rijksmiddelen gerealiseerd.
De raad heeft medio 2015 het Verbeterplan maatschappelijke opvang, verslavingszorg en openbare geestelijke gezondheidszorg vastgesteld. Na de zomer zijn wij met de invoering van de verbeteracties gestart.
Eind 2015 hebben wij naar aanleiding van het Verbeterplan werkafspraken gemaakt met de regiogemeenten.
Welke beleidsontwikkelingen voorzien we voor 2017
Transformatie
Met ingang van 1 januari 2017 sluiten we samen met de andere gemeenten in Noord en Midden Drenthe nieuwe contracten met aanbieders Wmo, Jeugd en Beschermd Wonen. Dit doen we volgens de methode van resultaatgericht contracteren. Aan de hand van gerichte monitoring zijn we met aanbieders in gesprek over de resultaten.
Verder zal de inzet in 2017 zich richten op de transformatie bij zorgaanbieders en in het voorliggende veld.
In 2017 geven we vorm en inhoud aan een goede samenwerking met huisartsen voor wat betreft toegang tot hulp en ondersteuning in het sociale domein.
Leefbaarheid en welzijn in wijk en stad
Nieuwe welzijnsorganisatie
De inwoners weten de nieuwe welzijnsorganisatie Vaart Welzijn beter te vinden. Zo is het aantal hulpvragen in de eerste maanden van dit jaar al op het niveau van het eerste half jaar (juli – december 2015). In de eerste bestuursrapportage (juni) zal een analyse gemaakt worden van de hulpvraag. Duidelijk is nu al dat het aantal individuele hulpvragen hoger is dan verwacht en ook complexer dan in andere gemeenten. Vaart Welzijn had daardoor nog weinig ruimte om invulling te geven aan de opdracht om collectieve acties te houden, hulp te bieden aan zelforganisaties en preventie. Overigens is dit een landelijke tendens. Eén van de voornaamste doelen bij de oprichting van de nieuwe welzijnsorganisatie is investeren in het versterken van de eigen kracht van inwoners, wijken en organisaties. Er moet een beweging ontstaan van tweede- naar eerstelijnszorg, en van eerstelijnszorg naar informele ondersteuning.
Sport, gezonde leefstijl
We voorzien een verdergaande inzet van bewegen en gezondheid als middel voor transformatie in het sociale domein. Het gaat om het versterken van het voorliggend veld en meer aandacht voor gezonde leefstijl. Landelijk is er aandacht voor het verbeteren van het bewegingsonderwijs in de vorm van een derde lesuur.
Schuldpreventie en armoedebestrijding
In 2016 wordt het beleidsplan schuldhulpverlening herzien, dit is een wettelijke verplichting. Hierin zullen onder meer de recente ontwikkelingen in de markt van schuldhulpverlening, de toename van beschermingsbewind en de verschuiving van de preventietaken naar Vaart Welzijn worden meegenomen.
Wat zijn de financiële vooruitzichten
Jeugdhulp
In 2016 komen we uit met de binnen de regio ingezette beschikbare jeugdbudgetten. Er is sprake van een onderbesteding van 4% binnen de jeugdhulpregio.
De huidige budgetten voor veilig thuis Drenthe (VTD) zijn niet geënt op de nieuwe eisen in de wet en het nieuwe handelingsprotocol. Dit leidt in combinatie met de fors toegenomen productie tot een situatie waarin bij het ontbreken van aanvullende middelen de kwaliteit van de uitvoering onverantwoord onder druk blijft staan. Dit leidt tot een onvermijdelijke extra financieringsvraag van de Gemeentelijke Gezondheidsdienst. Drenthe (GGD). Wij verwachten u hierover in de Najaarsnota verder te informeren.
Wmo, gezondheidszorg en vrijwilligerswerk
De bedrijfsvoeringskosten zijn hoger dan begroot. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door de kosten van uitvoering van het project herindicaties voor Jeugd en Wmo. Een geactualiseerde prognose volgt in de Najaarsnota.
Op dit moment verwachten we dat we in 2016 uitkomen met de begrote budgetten voor Wmo, maar we kunnen de effecten van de her-indicaties nog niet voorspellen.
Voor Beschermd Wonen wordt een objectief verdeelmodel ontwikkeld met als uitgangspunt dat middelen naar alle gemeenten gaan. Daarmee zou een einde komen aan de systematiek van centrumgemeenten. Nog niet duidelijk is wanneer dit ingaat en wat dit dan betekent voor de hoogte van de rijksbijdrage. Naar verwachting gaat dit op zijn vroegst spelen per 2017.
Meedoenbeleid
De doelgroep van Meedoenbeleid is uitgebreid door het hanteren van de 120% bijstandsnorm. Met het financiële effect is rekening gehouden. Dekking is er tot 2018 vanuit de Klijnsma-middelen. Onbekend is hoeveel er gebruik van de vangnetregelingen wordt gemaakt. Dit wordt gemonitord en wanneer het afwijkt van de financiële kaders wordt de raad tijdig geïnformeerd.
Mijn buurt Assen
Het jaarlijks budget dat Actium en gemeente beschikbaar stellen voor de participatie- en leefbaarheidsprojecten in Mijn Buurt Assen wordt volop gebruikt. Het jaar 2016 wordt gebruikt om afspraken te maken met eventuele nieuwe partners om zo het netwerk dat meewerkt aan het verbeteren van wijken en buurten te vergroten. Vaart Welzijn is vanaf januari 2016 stuurgroeplid geworden.
Om de leefbaarheid in Assen verder te optimaliseren is Actium begonnen met de uitvoering van een omvangrijke transformatie van het woningbezit in Assen. Op basis van een gezamenlijke visie en het opgestelde wensprogramma zal de gemeente aansluitend investeren in de openbare ruimte. Dat kan niet volledig met de beschikbare middelen. Voor 2016 is een extra budget van € 100.000 benodigd. Voor de begroting 2017 en verder zal een samenhangend programma met bijbehorende kostenraming gepresenteerd worden.
Sport inclusief gezonde leefstijl
Alle budgetten voor derden zijn nu al zo goed als uitgegeven en het subsidieplafond voor het eerste kwartaal was na één maand al bereikt. Er is geen ruimte voor onvoorziene uitgaven of nieuwe initiatieven. We zullen vaker ‘nee’ moeten verkopen.
Onderwijs
Wij verwachten een lichte afname in de uitgaven voor leerlingenvervoer. Dit door te stimuleren dat leerlingen zelf fietsen of met het openbaar vervoer reizen.
De verzelfstandiging van Plateau Openbaar Onderwijs is binnen de financiële kaders afgerond. De gemeentelijke bijdrage is per 2016 vervallen.
De kosten voor de huisvesting van het voortgezet onderwijs voor kinderen uit het AZC kunnen worden gedekt uit de extra inkomsten uit het Gemeentefonds voor onderwijshuisvesting aan VO-leerlingen. De kredietverlening en aanpassing van de begroting worden in deze Voorjaarnota geregeld.
De begrote baten en lasten van elk € 149.000 voor Volwasseneducatie vervallen. De gemeente Assen ontvangt geen rijksmiddelen Volwasseneducatie meer. Deze taak wordt uitgevoerd door de gemeente Groningen.
De in de begroting 2016 geraamde baten en lasten voor Onderwijs Achterstand Beleid (OAB) worden met ruim € 50.000 verhoogd naar € 413.000.
Schuldhulp
Gelet op de uitgaven voor trajecten van ongeveer € 1 miljoen in de afgelopen jaren, zal het voor 2016 beschikbare budget niet toereikend zijn. Het lichte herstel van de economie zal naar verwachting nog onvoldoende effect hebben op de hulpvraag of op de begrote kosten van schuldhulpverlening. In de begroting 2016 is het bedrag voor de schuldhulpverlening al structureel met € 250.000 verhoogd naar € 770.000. Daarnaast wordt elk jaar een deel van de kosten schuldhulpverlening gedekt uit participatiemiddelen. Over het verwachte tekort voor 2016 zullen we u bij de najaarsnota verder informeren.
Steeds meer gemeenten nemen minder diensten van de GKB af vanwege beleidskeuzes over de toegang alsook over intergemeentelijke samenwerkingsvormen en herindelingen. De vermindering van die afname van diensten loopt niet synchroon met de vermindering van het personeelsbestand. De gemeentelijke kredietbank (GKB) laat daarom over 2015 een exploitatietekort zien van ongeveer € 240.000. Dit is hoofdzakelijk veroorzaakt door frictiekosten. De reserves van de GKB zijn minimaal.
Ook voor 2016 bestaat het risico dat de GKB de exploitatie niet rond kan krijgen en de gemeenten in de gemeenschappelijke regeling moeten bijdragen in het tekort. De omvang van het tekort is van verschillende factoren afhankelijk en kan daarom nu nog niet goed worden ingeschat.
Nieuwe subsidieregeling
In de loop van 2015 is het Stimuleringsfonds leefbaarheid Assen (Stila) ingesteld. In 2016 is in het fonds € 176.000 aan middelen beschikbaar voor ondersteuning van bewonersinitiatieven op het gebied van welzijn en leefbaarheid. Verwachting is dat deze middelen volledig worden benut.
Nieuwe welzijnsorganisatie
De overgang van gemeentelijk personeel naar Vaart Welzijn krijgt zijn beslag. Met de belastingdienst is geen overeenstemming om de detachering van gemeentelijk personeel buiten de btw-heffing te houden. Dit leidt tot een nadeel van jaarlijks maximaal € 163.000. Inmiddels blijkt dat niet alle medewerkers bij Vaart Welzijn gedetacheerd gaan worden. Het detacheringsbedrag en de btw-last worden daarmee uiteraard lager. Daar staan dan wel frictiekosten tegenover.
Voor de duur van de overeenkomst met Vaart Welzijn verwachten we een uitzetting van maximaal € 1,2 miljoen aan niet gedekte lasten btw en frictiekosten. Wij stellen voor om deze uitzetting voor € 540.000 te dekken uit ontstane budgetruimte in het programma Meedoen. Daarnaast willen we € 660.000 ten laste brengen van de gemeentelijke frictievoorziening. Deze voorziening wordt daarvoor aangevuld vanuit de algemene reserve.
Vaart Welzijn heeft een nieuwe werkwijze voor het jongerenwerk bedacht. Dit Samen Werken Aan Grip op je eigen leven (SWAG) legt de verbinding tussen jongeren, onderwijs en Buurtteams. Implementatie van deze methodiek achten wij gewenst vanwege die verbreding, de laagdrempeligheid, de fysieke aanwezigheid op school en het aanbod vanuit het Buurtteam. Deze werkwijze maakt geen onderdeel uit van het contract met Vaart Welzijn. Het zal ongeveer een jaar duren voordat deze werkwijze een reguliere taak is geworden binnen het jongerenwerk. De kosten voor deze tijdelijke uitzetting van het jongerenwerk worden geraamd op maximaal € 50.000. Deze kosten worden gedekt vanuit de incidentele ruimte
Jongerendenktank
De Jongerendenktank krijgt steeds meer positie. Zij is in staat om zowel actualiteiten als lopende zaken op te pakken en voorziet ons van gevraagd en ongevraagd advies. Het gaat daarbij onder andere om Enquete Factory Outlet Center (FOC), TT-nacht, en onderzoek cliëntparticipatie in de jeugdzorg (in voorbereiding). Het budget en de uitvoering van de ondersteuning aan de jongerendenktank is overgedragen aan Vaart Welzijn.
Meedoenbeleid
De uitvoering van het meedoenbeleid is bij de ISD ondergebracht. Hiervoor is € 300.000 beschikbaar. Wij gaan er van uit dat deze middelen net als vorig jaar volledig worden benut.
Gebiedsgericht werken
In de wijken is de gebiedsgerichte aanpak vanuit het programma Mijn Buurt Assen al geruime tijd in uitvoering. De laatste ‘Wijkanalyses’ van Rigo laten zien dat de gebiedsgerichte aanpak de leefbaarheid daadwerkelijk verbetert. Deze aanpak zal dan ook gecontinueerd en waar nodig uitgebreid worden.
De afgesproken co-financiering voor Mijn Buurt Assen houdt Actium in eigen beheer. De € 300.000 aan baten en lasten zijn daarom in de begroting 2016 overeenkomstig bijgesteld.