Samenvatting
We zien de ondersteunende rol van vastgoed steeds meer aansluiten bij onze beleidsuitgangspunten. Met de verdere optimalisering van de processen krijgen we meer inzicht in de lasten en baten en daarmee de interne beheersing van het vastgoed. We zien wel risico’s ontstaan als we onze traditionele rol loslaten en meer aan de markt over willen laten. Externe partijen moeten soms nog wennen aan de nieuwe rolopvatting van ‘niet zorgen voor, maar zorgen dat’.
Daarnaast blijkt een aantal eerder gesignaleerde risico’s uit te pakken als nadelen, zodat een beroep moet worden gedaan op de algemene middelen. De bestuursopdracht Vastgoed heeft geleid tot een bijdrage aan de bezuinigingen op de bedrijfsvoering. De bestuursopdracht Verzelfstandiging Parkeerbedrijf heeft niet geleid tot bezuinigingen. Verzelfstandiging wordt niet verder onderzocht.
Waar staan we nu en wat passen we aan
Vastgoed
De voormalige schoolgebouwen Merwedestraat 14 en 16 worden ingezet en geschikt gemaakt voor de AZC-school voor voortgezet onderwijs en de internationale schakelklas. Voor het aanpassen van beide panden dient de raad een krediet beschikbaar te stellen van € 200.000 en voor de eerste inrichting inventaris en meubilair een krediet van € 262.000. De hieruit volgende jaarlasten ad totaal € 58.100 worden gedekt uit de extra inkomsten vanuit het gemeentefonds, cluster educatie voor onderwijshuisvesting van leerlingen in het voortgezet onderwijs.
Er is onderzoek gedaan naar de brandveiligheid van gemeentelijke gebouwen waar een gebruiksvergunning voor afgegeven is. Om de noodzakelijke maatregelen uit te voeren moet eenmalig tussen € 0,375 en € 0,5 miljoen geïnvesteerd worden.
Met de marktpartijen is de laatste maanden overlegd over de lekkage in de Triadegarage. De gemeente krijgt in geval van een minnelijke oplossing te maken met een aandeel in de kosten.
Met de inhuizing van de ISD (Werkplein Drentse Aa) is een investering gemoeid. Naast de investering levert de inhuizing een mogelijk jaarlijks exploitatie nadeel op tussen de € 0,1 en 0,2 miljoen. De komende maanden onderzoeken we in hoeverre dit tekort kan worden geminimaliseerd.
De projecten Wielerbaan en Dijkveldpad kennen een verwachte geringe overschrijding van het budget. Dekking voor deze overschrijding zoeken we binnen de overige verbouwprojecten binnen het sportdomein.
De pilot ‘Samenwerking door verbinding onder één dak’ (pand Brunelstraat) is in dit jaar gestart als pilot voor overheidsparticipatie. Er is met deze pilot onder andere besloten om organisaties de kans te geven om de huur op een andere wijze te voldoen. Bijvoorbeeld door het beheer en onderhoud zelf op te pakken en activiteiten in de wijk te ontplooien. Afhankelijk van de ervaringen en de evaluatie bestaat de kans dat dit project na dit jaar ophoudt. Als het gebouw op de verkooplijst komt, zal de boekwaarde afgeboekt moeten worden met € 0,27 miljoen.
Bij De Nieuwe Kolk speelt de discussie tussen de gebruikers en de gemeente over de vervanging van de inbouwpakketten. Inmiddels zijn de eerste inbouwpakketten aan vervanging toe. Dit jaar is hiervoor een bedrag van € 25.000 nodig. Voor de komende jaren liggen deze bedragen hoger.
Welke beleidsontwikkelingen voorzien we voor 2017
Herijking van de vastgoednota/vastgoedbeleid
We verwachten rond de zomer de spelregels vastgoed aan de raad te kunnen aanbieden.
We werken aan spelregels om zodoende een verdere stap te maken in professioneel vastgoedbeheer. Doelen hierbij zijn:
• Vastgoed(beheer) strategisch benaderen en inzetten;
• Bijdrage leveren aan transparantie om de juiste afwegingen te kunnen maken;
• Maatschappelijk en economisch rendement van het gemeentelijk vastgoed voor de gemeente optimaliseren.
Wat zijn de financiële vooruitzichten
Verkleinen van de vastgoedportefeuille
Er wordt in 2016 een inventarisatie gemaakt van panden die de gemeente wil verkopen. Hierbij bestaat het risico dat op de boekwaardes van gebouwen afgeboekt moet worden.
In het kader van de bezuinigingen op de bedrijfsvoering is onderzocht waar mogelijkheden liggen om efficiënter of anders te gaan werken. Voor 2017, 2018 en 2019 heeft dit geleid tot bezuinigingen van respectievelijk € 0,1 miljoen, € 0,175 miljoen en € 0,25 miljoen per jaar. De bezuinigingsmogelijkheden zijn gevonden in het anders organiseren bij de wijkgebouwen en sportgebouwen en het verlagen van exploitatiekosten en beheer op vastgoed door verkoop. Met deze maatregelen geven we invulling aan de bestuursopdracht.
Onderzoeksopdracht verzelfstandiging Parkeerbedrijf
Een verzelfstandiging of privatisering van het parkeerbedrijf leidt niet tot lagere kosten en draagt niet bij aan de bezuinigingstaakstelling op de bedrijfsvoering. Allereerst zijn er eenmalige kosten van circa € 9 miljoen als gevolg van afboeking. Daarnaast is er sprake van een nadelig effect van circa € 0,25 miljoen op jaarbasis.
Integraal huisvestingsplan onderwijs
Met de investeringen in scholen wordt een goede basis gelegd om het onderwijs volgens moderne eisen te huisvesten.